Alla inlägg under mars 2009

Av Jaxgård - 16 mars 2009 21:47

Det var ett tag sen jag skrev sist men har haft fullt upp...

I helgen var jag på Dalarnas Kennelklubbs anatomi kurs här i Borlänge för labbe uppfödaren Moa Persson som alltid drar fullsatta hus ....det var en otroligt bra och lärorik helg med teori på Lördan och på Söndan fick vi besök av både Schäfrar samt kinesiska nakenhundar som vi fick skriva utsällningskritik på--och det var inte det lättaste ska jag säga....men lärorikt och otroligt roligt var det med god mat och trevligt sällskap....Moa var mycket duktig och saklig och fick alla med sig djupt intresserade, och jag själv lärde mig massor....tyvärr var det även min jobbhelg så jag fick hasta mig vidare till jobbet direkt efter kursen båda dagrna så det blev långa dagar...nu blir det fortsättning på kursen om 14 dagar...ser redan fram emot det....

Idag så har jag varit på "parningsresa" till Eva (Guidelines kennel) med min Happy...

Berättade för en kund på jobbet att jag skulle iväg på en "parningsdejt" 0ch en arbetskompis höll på at fnissa ihjäl sig på jobbet för det lät väl för konstigt....

Men var till Bergshamra som ligger nedanför Norrtälje med Happy och det sa bara "klick" med den tilltänkte fästmannen direkt....det tog inte många sekunder innan kärleken slog till med "Ragge" som är en svart otroligt trevlig labbe hanne och dessutom jättevacker....mycket finare än alla bilder man sett utav honom.....så jag tror att det ska bli en utomordentligt fin och bra kombination mellan dessa två.....både Eva och jag tor att det kanske var i tidigaste laget med löpningen så Happy fick stanna kvar några dagar för vidare kärleks äventyr......

Nu måste jag ägna mig lite åt mina hundar här hemma...men husse och även lillhusse Victor har varit så duktiga och pysslat om vovvarna när jag varit borta...

skriver snart igen

Bilden nedan är på den förhoppningsvis blivande mamman Happy och hennes syster som valpar....

OBS! det har varit krångel med mitt hotmejl konto,,,men ni kan nå mig på

leilamarjetta@live.se så länge..har inte kunnat läsa senaste dagarnas mejl om nån undrar.

Av Jaxgård - 9 mars 2009 14:00

Denna Måndag morgon så har vi tagit det lite lungt och haft lite "manikyr" och omskötsel om vovvarna...vi har klippt klor och putsat dem fina runt fötterna och öronen samt putsat pälsarna...mina hundar älskar när jag pysslar om dem och de får alla en godbit efteråt,,,när vi klipper klor så ligger alla på rygg när jag klipper dem och det går hur bra som helst även på Elias...

men...men..

Igår så var "smitar Magda" och Elias billiga må ni tro....jobbade några timmar på kvällen och ringde hem och husse berättade att dessa två banditer var med honom ut på gården och han hann inte ens stänga grinden innan Magda drog iväg som en avlöning med Elias i släptåg ...jättelycklig förstår jag...han tycker att Magda är den roligaste han vet och kan riktigt se att ögonen riktigt lyste i honom av glädje över att få "rasta sig själva" ett tag..men man blir ju så orolig..nu har vi ju så mycket snö så de kommer ju inte så långt och mycket riktigt...när jag precis kommit hem igår kväll så kommer dessa två rusande fram till mig  "helt överlyckliga" och med blicken...det var väl jättebra matte vi har bara tagit en utflykt så nu behöver ni ej rasta oss mer idag....

De fick gå och lägga sig på sina Bianbäddar i matrummet óch fundera lite medan Gilda låg med alla fyra fötterna i vädret i finsoffan och snarkade..vår Lady  skulle aldrig komma på tanken att gå utanför tomten utan lov.

Maria Grind (Sincher´s Kennel) ringde igår och var så glad för Elias och Honeys dotter "Ice" har blivit godtagen till räddningstjänsten...det var ju jätteroligt för dem båda och hoppas att resterande proven också går bra....Ice är även godkänd i viltspår anlagsklass och ska tävla nu i öppenklassen....

 Ska iväg med Happy senare i veckan och kolla när det blir dags att para henne...

Nu har man ju inte Crufts att titta på längre men nästa år är jag på  plats där själv har jag lovat mig själv..

ha en fortsatt trevlig Måndag...är ledig nu i två dagar


Bilden nedan är på "Ice" Elias dotter från hans första kull född Nov.-07 

Av Jaxgård - 7 mars 2009 15:51

Av Jaxgård - 7 mars 2009 15:34

Det var ett tag sen jag skrev sist, men det har väl inte hänt så mycket förutom att Happy äntligen behagade börja löpa och vi räknar med att para henne nästa helg...så valparna beräknas vara leveransklara i Juli.... vi ser framemot både gula samt svarta valpar i den kullen och jag ska även spara en tikvalp i kullen om allt går bra och som vi önskar...om det verkar intressant är ni välkomna att höra av er för mera info om kullen, vill verkligen ha en avkomma efter Happy som är dotter till vår Gilda som gett oss så mycket..

Har varit upptagen all ledig tid nu med att titta Live-TV från världens största hundutställning från CRUFTS i England och har även betalat in en avgift för att titta på all catch-up videos..kul...och har en gång för alla bestämt att nästa år så är jag själv på Crufts för att se allt roligt...så vill någon hänga med så är det bara att meddela mig så kanske vi kan göra ett större sällskap..

Marie och Macy är här just nu på besök och vi ska väl ut på en långpromenad snart..har redan varit till stan med familjen och firat min mans barnbarn Alexander som fyllde 18 år..de har riktigt stora hundar i den familjen...en Lanser och så "Doris" en Sankt Bernadshund som är riktigt "busig" enl PO.s dotter Therese..den stackarn har tydligen tappat "hörseln"....vill inte alls som matte ibland ha,haa.

Nä, nu måste jag fortsätta att titta från Crufts,,,,

skriver snart igen

trevlig helg allesammans...

Bilden nedan är på den förhoppningsvis blivande mamman Happy när hon själv var valp...bilden ovan är tagen nyss på Macy som ska paras med Elias senare






Av Jaxgård - 2 mars 2009 11:11

Av Jaxgård - 2 mars 2009 10:33

Den här helgen gick ju fort för man har ju jobbat hela helgen...i dag så snöar det igen som om snön inte räckte vid det här laget..man och son har skött om hundarna hela helgen och när jag kom hem igår kväll så hade de gjort iordning "söndagsmiddan" åt oss..och det var inte precis vad man väntat sig utan "lutfisk" men det var supergott..vi var ju borta en månad i Thailand över julen så vi hade kvar lite i frysen...(hundarna och katten  låg  så fint under bordet och väntade på att få smaka)

Nu ska jag anmäla Elias till en lydnadskurs så till våren blir det fullt upp. Hela gänget är just nu i hund i hundgården och väntar, idag är jag ledig så vi ska hitta på riktigt roliga saker att göra..vi ska även köra apporteringstävling senare då en väninna till mig ska komma....Gilda är fortfarande hur pigg och fin som helst och är med på alla promenader och aktiviteter och hon fyller 12 år till hösten...en sådan här tik får man bara en gång i livet...glömde att berätta att när hon är med på utställningarna så i bilen är det alltid "lungt o fridfullt" när hon är med, spelar ingen roll vems hundar som åker med oss alla sitter helt tysta och lugna medan matadoran själv vräker ut sig på bästa platsen förstås...det kallar jag "girlpower"  Gilda själv behöver inte ens höja ögonbrynet utan alla "känner" att här sitter "högsta hönset" ha haa...skitkul är det att se...annars när hon inte är med så händer det att Elias vill kolla om det går att ta en liten "ridtur" på nån av tikarna som åker med oss....Elias är annars en superfin kille här hemma och inte alls någon som hoppar och rider på tikarna i tid o otid utan en pojke med värdighet, sådan är även Elias pappa Bosse berättade hans uppfödare Ewa tidigare,,det har väl gått i arv....

Nu sätter jag in en bild längst ner på Elias femlings-pojkar när de var 4 veckor gamla och i slutet av denna månad fyller ju hela kullen på 5 pojkar och 6 flickor 1 år.

bilden längst upp är på en av gossarna "Laban" som bor i Sundsvall..

Nä nu måste jag ut med gänget och träna...till och med "smitar Magda" har skött sig nu utan längre utflykter....


Vi höres

PS! Vi har så mycket snö så taket till rastgården höll på att vika sig, så husse fick göra en snabbutryckning och ta bort den tunga snön innan det hände någon olycka...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards