Alla inlägg under juni 2009

Av Jaxgård - 27 juni 2009 07:34

vaknade även denna dag till en otrolig varm och vacker morgon...hörde nerifrån att Macys valpisar hade vaknat och ropade efter mamma....hoppade upp som en duracell kanin och passade på att ge dem lite välling med torrfoder i innan mamma hoppade in till dem...eftersom de är så många så delade jag upp dem med fem och fem...först får första halvan riktig mat sen sänder jag över dem till mamma för en mjölkslurk och sedan äter resten och får gå till mamma när första halvan är klar...klurigt va...men alla äter lika bra och är så himla starka och nu blir det inte så trångt heller....

Ska ut och ge Happys barn och de stora hundarna sin mat nu och sedan ska jag till jobbet för det är sista dan jag jobbar före semestern på en månad..huraaa...

sätter in lite bilder på de små..det blir lite mer nu på minsta kullen men det kommer snart mera

Ha en härlig varm och fin helg allihopa

Av Jaxgård - 22 juni 2009 17:05

Vi hade en riktigt trevlig midsommar trots att det var ganska kallt och regnade...Vi har firat midsommar med Bengt och Monica varje år sen vår 16 årige son var liten och brukar turas om att laga mat varannat år...i år var det deras tur men vi var ju tvugna att vara hemma hos oss för alla valpar så klart...Monica hade hur mycket mat med sig som helst och hon är en sådan superduktig kock och kommer alltid med roliga överaskningar..sedan kom även Marie hit och åt så vi hade en riktigt trevlig kväll...vi satt på terassen hela kvällen och infravärmen åkte på så det var så varmt och skönt...vi hann även med en utflykt till våra hästar som är här på sommarbete så vi var dit ock klappade alla...

Happys valpar har nu passerat 5 veckor och börjar komma i en rolig ålder,,,,det ska busas och dra varandra i svansarna så de skriker det är en fröjd att se deras livsglädje när de tultar runt...Lilla svarta "Jade" ska ju stanna kvar hos oss på kenneln och sonen Victor är helt betuttad i henne.

Annars så har alla pungstenarna ramlat ner redan på pojkarna vilket är skönt att veta före leveranserna... Alltså allt lungt med Happys kull.

I Macys valphage så började vi med att ge dem lite rå oxfärs i går ...och gissa om det smakade...de skakade av iver och de är fast de är 10 srycken helt otroligt  framåt och för sig..som iglar haa.haa..nu var jag väl rolig...

Börjar mata på dem lite tidigare för att de är så många och framförallt för att underlätta för mamma Macy som är sååå duktig och sköter allt så galant...

Min superduktige man och son jobbar på som den med gästhuset som även ska få vara Macys kulls hemmabas nästa vecka för då säger maken att huset ska vara så klart att de kan flytta in..för snart behöver de en större hage...har specialbeställt en ny valphage idag till huset och hoppas att den kommer om en vecka som de lovade..

Nä..nu väntar alla hundar på att vi ska iväg på vår skogsrunda så jag måste kila..

sätter in några nya bilder på båda kullarna..först är det närbilder på Happys kull och resten Macys..

Vi höres


Av Jaxgård - 18 juni 2009 19:42

I dag på förmiddan var det ju soligt och fint väder så Happys valpar fick äntligen komma ut i valphuset med rasthage och busa av sig,,,de var så lyckliga och skuttade runt som kaniner...vi har haft besök av min vän och kennelkollega  Maria idag och även min bror Putte har varit här och beundrat de små....Happys valpar fick även äta ur husses hemgjorda matbar för fösta gången och det gick över förväntan...alla åt så snällt och till efterätt fick de en slurk mjölk av sin snälla mamma...

Macys valpar gör ju inte så mycket väsen av sig ännu...mammas mjölk är bäst ännu så länge...men nu är de på benen och det ser ut som en myrstack i valphagen när de märker att mamma är i antågande...en otroligt lugn och harmonisk kull fast de är så många...det är knäpptyst i huset just nu lungt och fridfullt...

Tog några nya bilder och kan inte låta bli att sätta in dem...

de 3 första är på Macys kull och de andra på Happys

Ha en underbar midsommarhelg...här vräker regnet ner just nu


Av Jaxgård - 17 juni 2009 08:46

Vaknade i morse klockan 6 av att Macy pussade mig i örat och sa att nu ska det vankas mat så jag kan försörja mitt 10 mannaband...hela hon skrek av att JAG VILL HA MAT Nuuu...hoppade upp som en raket och efter maten en kort promenad så hoppade hon lungt och fridfullt in till sina små som nu hade vaknat och gnydde efter sin kära mamma.

Hennes småttingar håller på att få sina ögon nu och de är så fantastiskt lika stora allihopa och de har nästan exakt samma färg allihopa..lite champagne gula så där....

Allt har varit helt lungt i hennes hage och de får ju den bästa tänkbara omvårdnaden av sin mor...

Sedan var det bara att ge resten mat Elias och Gilda hoppade runt som stolliga också och var såå hungriga.

Sedan var det dags att ge Happy och hennes små sin mat...när jag kom in till dem så var det helt lungt och tyst först..men när de förstog att det var mat på gång så steg ju ljudnivån betydligt...sonen Victor som sover med dem i hans hus vaknade ej ens medan jag matade dem..de äter nu torrfoder men får en slurk av mamma också efter varje måltid....i går var en av de gula pojkarna dålig i magen men efter min "supermedicin" så blev han bra nästan direkt, men man blir ju så orolig,,,skulle varit med mina arbetskompisar och ätit middag på stan men det blev inställt..skönt att allt är bra nu igen med gossen...i dag så åt han som bara den och var lika pigg som vanligt.

Ska jobba i kväll men är sen ledig ända till Söndag och nästa vecka jobbar man bara 4 dagar och sen är det semester hela Juli...underbart..då har man all tid till de små.

Sätter in lite nya bilder på se små så våra blivande valpköpare får se hur stora de blivit...

Ha en underbar midsommar allihopa..vi själva ska vara härhemma med goda vänner och fira lite och sköta om alla de små.

Av Jaxgård - 14 juni 2009 10:40

Vaknade även denna Söndagmorgon till regn väder...fy va tråkigt...igår var jag iallafall till Avesta på SKK utställning med min Elias samt Elsa och Allis med var även Elsas kullbror Lasse...det var första gången för dem men det gick ju riktigt bra för dem..matte Katarina sken som en sol.....

Regnade gjorde det ju hela dan igår också men det gjorde inget vi hade ju vårt utställningstält med och det var ju inte kallt....tyvärr var ALLA 3 av mina hundar i fällning just nu men det är ju inget man kan göra något åt...

Min kära "Elias" blev bäst  placerad denna gång ..han blev 2 bästa Champion och 3 BÄSTA HANE totalt....Och även Lasse fick 1:apris och blev 2:a i öppenklassen..domaren hade sagt att om han bara haft ett par kilo till på sig så hade han blivit ännu högre placerad..GRATTIS Katarina...det var superbra gjort...bland tikarna så gick ju både Elsa samt Allis i öppenklassen och båda fick 1:a pris och blev placerade....

Med var även Elias dotter från hans första kull "Ice" Sinchers Mysterious Ice Lolly som kom 2:a i unghundskalssen med CK på sin första utställning..GRATTIS matte Maria...Ice håller också som bäst på att genomgå en räddningskurs och är riktigt duktig säger matte..hon tävlar även i viltspår med framgång samt gjort MH-test med lysande resultat...en dotter som Elias är MYCKET stolt över ...en allsidig tjej...

Tusen tack till Lena som var med mig i bilen och hjälpte mig att kånka på alla grejor och till Allis matte Elisabeth som stannade hela dan ...

Valparna härhemma skötte man och son om medan jag var borta allt är så lungt och skönt i båda lägren...Happys barn har blivit så duktiga på att äta själva nu...i morgon ska de få komma ut i valphuset några timmar så de får lite mer utrymme att busa på...de leker med varandra för fullt nu och det är så himla kul att se...de ska även avmaskas igen idag för andra gången..

Och i Macys valphage så är det också fridfullt och skönt..alla tar för sig och är precis lika matfriska som tidigare..de får hålla sig till sin mammas mjölk ett tag till och Macy har ju så himla kraftig och fin mjölk nästan som grädde så hon fixar sin kull alldeles själv lätt som en plätt...båda tikarna är i utmärkt kondition fortfarande..de pysslar med sina små är lugna och avslappnade...jätteduktiga mammor har jag.

Några av blivande valpköparna har varit här redan och väntar på en familj till idag..så nu måste jag ut  och förbereda men skriver snart igen

ha en skön Söndag..själv ska jag med familjen på restaurang och fira sonens examen lite så här i efterkskott....

Av Jaxgård - 10 juni 2009 08:30

I dag denna examensdag så regnar det för fullt ute, men vi har varit uppe tidigt och gett alla vovvarna mat ....och nu äter Happys barn redan från egna skålar....försökte ge  dem mat i i "matbar" där alla kan äta samtidigt..men tycker att det är rena katastrofen då inte alla hinner få lika mycket så nu har jag övergått till att alla äter ur egen skål och det funkar utmärkt och är mycket lugnare också...allt väl i denna hage ...de små rackarna har fått tänder nu "STACKARS HAPPY" och alla i kullen har perfekta bett...härligt


I Macys valphage så är allt också väl..de börjar få pigmenten nu och har blivit så knubbiga och fina..alla är lika framåt här också och tar för sig..de fyller 1 vecka idag GRATTIS småttingar...

Ska iväg och jobba nu men husse är hemma och kollar...vi arbetar numera i 4-skift hemma...när jag är borta så turas min man och sonen om att kolla de små...och på helgerna är Marie här och hjälper till .

Samtliga valpar i Macys kull är nu också sålda så nästa kull vänats först till våren nästa år....

Sätter in lite bilder på alla

ha en fin dag

Av Jaxgård - 8 juni 2009 17:29

Denna helg gick ju så superfort..lyckades ta semester i Torsdags och Lördags..för då var det hästsläpp här för valacker och ston som kom på sommarbete....min valpköpare Lena som har lilla Elsa var här och hälsade på med sitt barnbarn Nova samt vänner och min kompis Marie stannade hemma under tiden och kollade Macys valpkull så vi kunde gå ner och kolla när alla hästarna släpptes fria..det är underbart att se deras glädje över friheten.

Och Macys kull har nu hunnit bli hela 5 dagar och allt flyter på så bra och alla mår bara fint och äter och blir ompysslade hela tiden av sin mor...Macy var lite lös i magen i Lördags men mår jätterbra igen.

Snart ska vi till att väga valparna igen och bädda rent och snyggt i deras valplåda..sätter in ett par nya bilder på de små och det är lika lungt och tryggt i denna valphage som det har varit hela tiden i Happys....

Ev. finns 2 hanvalpar kvar att tinga  i denna kull alla de andra blev sålda direkt precis som samtliga valpar i Happys kull. Vet att vi får nya jättegulliga valpköpare till de små vilket gläder en oerhört. V ihar som alltid lååång kö på gula tikar..tyvärr räckte det inte åt alla.


Happys valpar fyllde 3 veckor i Lördags och har börjat äta lite torrfoder uppblött i lite majsvälling och de är lika matglada alla sju i kullen. De hörde till och med dammsugaren för första gången i Lördags för nu har alla fått hörseln...och oj...vad de tryckte upp sig efter väggen tillsammans men mamma Happy hoppade in och tröstade dem direkt så det var inte så farligt kom de underfund med sen.

Nä...nu har jag inte tid mera ...måste ner och ge de stora hundarna mat och en liten runda i skogen....sen ska Happys valpar få lite mat också...Macys valpisar får hålla sig tillgodo enbart med sin mamma ett tag till.

Ska försöka ta lite fina bilder igen snart



 De två översta bilderna är på Macy och hennes valpar

Av Jaxgård - 5 juni 2009 07:58

Här kommer ett par nya bilder på Happys valpar..de är nu anmaskade första gången och har faktiskt börja äta själva lite smått,,,med en liten köttbulle av rå köttfärs i går..det smakade mumma tyckte det...senare i veckan ska de börja så smått med Royal Canins babydog foder som jag föder upp alla kullar med....allt väl i "stora valplägret också"


Allt är även mycket lungt och avslappnat i Macys valphage...alla äter och sover och verkar må så bra....måste ha gjort något bra i livet iallafall när jag har blivit begåvad med så fantastiskt duktiga avelstikar...kram till dem båda..

kommer nya bilder på allihopa efter helgen...Vi har hästsläpp här för sommarbete på Lördag...och mina valpköpare Marié och Lena kommer hit och vi kan hjälas åt att ta lite nya bilder...och tjejer...ni brukar skratta åt mig på utställningarna för min kamera brukar visa "low batteries" jämt...men..jag har faktiskt köpt en ny kamera nu.

I dag skiner solen men det blåser nordanvindar....

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards